Gerard Legeland is werkzaam als klassiek zanger, zangpedagoog, dirigent, korencoach en operadeskundige.
Hij dirigeert drie koren: het Hervormd Kerkoor ’s Gravendeel, een oratoriumkoor met 65 leden, het Utrechtse koor Nootabene -een veelal a capella koor van 40 personen- en tenslotte Octo+ dat bestaat uit een 8-tal gevorderde zangers. Hij geeft in het hele land workshops aan koren met betrekking tot stemvorming en presentatie. Ook organiseert en dirigeert hij meezingconcerten.
In de theaters geeft hij inleidingen en cursussen over opera. Als bassolist is hij te horen bij de koren.
Zanglessen volgt hij bij Jan Polak, als dirigent wordt hij gecoacht door Jos Vermunt.



www.zingzang.nl



Caecilia Boschman studeerde piano bij Frans van Hoek aan het Rotterdams Conservatorium waar zij de diploma's Docerend en Uitvoerend Musicus behaalde.Vervolgens studeerde ze enkele jaren bij Jan Wijn en volgde masterclasses bij Imogen Cooper, Horacio Gutierrez en Oxana Yablonskaja.
Caecilia maakt deel uit van diverse kamermuziekensembles waaronder het Ophelia Trio. Met altvioliste Karin Dolman bereikte ze een finaleplaats tijdens het Internationale Duoconcours in Vierzon.
Naast het verzorgen van kamermuziekconcerten is Caecilia veelvuldig actief als begeleider: is repetitor is zij verbonden aan verschillende koren en begeleidde ze enige jaren de masterclass tijdens het Belcanto Festival en het Cellofestival in Dordrecht. Tevens verleende ze haar medewerking aan muziektheaterproducties van de Rotterdamse Opera en is werkzaam bij Muziektheater Hollands Diep.
Caecilia maakte samen met organist Gerben Mourik de cd ‘Feux de la nuit’ en met het Ophelia Trio de cd ‘Philomel’. Verder is zij momenteel bezig met de opname van een serie cd’s die zal verschijnen onder de titel ‘Voilà Viola’ met daarop werken voor altviool en piano.



www.caeciliaboschman.nl



Esther Putter De stem van Esther Putter kenmerkt zich door een warm, lyrisch timbre, met een hang naar de dramatische coloratuurstem. De omvang en de karakteristieke, warme kleur van haar stem maken haar, behalve voor het lyrische repertoire, geschikt voor lichte mezzo-partijen, en licht dramatische sopraanpartijen, waarin ook de coloraturen niet geschuwd hoeven te worden. De sopraan Esther Putter behaalde in 1999 het diploma klassiek zang, uitvoerend musicus. Op het moment van afstuderen was ze al ruimschoots werkzaam in de concertpraktijk. Zo zong ze in professionele ensembles als Collegium Vocale Gent (België) en Cappella Amsterdam. Door haar voortdurende vocale en artistieke groei lag een solo-carrière meer voor de hand. Met grote regelmaat wordt zij dan ook gevraagd als solist in oratoria, opera en muziektheater (zie concertpraktijk en agenda). Behalve als uitvoerend zangeres is Esther Putter volop actief als zangpedagoge. Zij heeft een bloeiende privé-praktijk aan huis en is geregeld te gast als vocale coach bij koren van zeer uiteenlopend niveau (zie zangpedagogische praktijk). Uiteraard werkt zij nog steeds volop aan haar eigen vocale ontwikkeling. Sinds haar afstuderen bij Meinard Kraak volgde ze lessen bij onder meer Geert Berghs, Birgitte Fassbaender, Nicolai Cok (Belcanto School) en Giacchino Zarrelli. Met Niels Kuijers verdiept ze zich momenteel in de methode Lichtenberg. In de voorbereiding voor operarollen wordt ze bijgestaan door Pieter van den Berg. Sinds 2006 ontwikkelde Esther zich in een geheel ander aspect van de stem, namelijk de werking van stem op het fysieke, emotionele, mentale en sociale/spirituele aspect van de mens. Scholing en verdere ontwikkeling in dit werk, dat de naam Pansori Living Sound draagt, vindt plaats onder leiding van, en in intensieve samenwerking met Yvonne de Bruijn.

www.estherputter.nl



De bariton Mitchell Sandler studeerde aan de universiteit van California te Berkeley waar hij in 1986 afstudeerde. Hij zong vijf jaar lang in Ensemble Chanticleer waarmee hij veel opnames heeft gemaakt. Hij vervolgde zijn studie barok solozang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Zijn leraren waren Herman Woltman en Marius van Altena. In 1991 voltooide hij zijn conservatoriumopleiding.
Gearriveerd in Nederland - hij is inmiddels genaturaliseerd - werd Mitchell een veelgevraagd solist in oratoria en opera. Michel van der Aa maakte voor hem een rol in zijn nieuwe opera 'AfterLife', een opdracht van DNO en het Holland Festival, die in juni, 2006 in première ging. Ook bij DNO was Mitchell te horen als een van de Deputati Fiaminghi in Don Carlo van Verdi, en in 'Tea', de opera van Tan Dun. Recent verschenen cd's zijn 'Aci, Galatea e Polifemo' van G.F. Handel, in de rol van Polifemo, 'La Resurrezione, ook van Handel, met Contrasto Armonico o.l.v. Marco Vitale, en 'Dolci Sospiri', liederen, duetten en dansmuziek van Falconieri met het ensemble 'La Primavera'.
Mitchell Sandler is werkzaam bij het Groot Omroepkoor en het kwartet SongCircle. Mitchell is behalve zanger ook componist en arrangeur. Zomers geeft hij les in het kader van de 'La Pellegrina'' muziekcursussen in Tsjechië.



www.mdsandler.com